أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل



https://adlat.net/showthread.php?t=137827
11496 43
#1

قصة روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

السلام عليكم .. دي اول رواية انشرها و طبعا محتاجة تشجيعكم و لو ما عجبتش حد مش حكملها ..
ابدأ بنبذة صغيرة عن :
- روايتي .. مشكلة توارثتها الاجيال جعلت قلوبهم يابسة و جافة .. لا يسأل الاخ عن اخيه .. لتقف عند هذا الجيل .. فإما تحل , او تتوارث كما في الاجيال السابقة , و اما ان تبقى سرا في قلوب الكبار حتى لا يعرفها ابناء هذا الجيل ..
سنعرف ما هي المشكلة و الاحداث التي سببتها هذه المشكلة .. و يوميات غريبة تحدث لهم .. بين سطور روايتي ..
- الشخصيات : طبعا في كل حلقة يدخل ضيف جديد على روايتي .. و بحط تعريف الشخصية في اول كل بارت ..
- الكاتبة : طبعا زي ما قلت في الاول .. دي اول رواية انشرها و اتمنى ان تسعدو و انتم تقرأونها .. لأنها من وجهة نظري ممتعة .. كما ان من اول حرف الى اخر حرف من روايتي من تفكيري و لم انقل او اسرق اي فكرة ..





اول حاجة ححط البارت الاول .. حستنى يوم .. لو في ردود و مشاركات و تشجيع و كدة يعني .. ححط البارت التاني .. و بالنسبة لتنزيل البارت .. حسب ظروفي طبعا ..
" لو في اجازة << زي دلوقتي " ححط بارت كل يوم ..
" لو في ايام المدرسة العادية " بارت كل خميس و جمعة و سبت ..
" لو في امتحانات " احلموا اني انزل بارت .. ( الا لو اخدت الكمبيوتر خلسة ) ههههههههه
و لو اتاخرت عن كدة فيا اما : بجهز في البارت .. او النت في مشكلة .. او سافرت او خرجت .. كدة يعني
اعتقد انكم كنتو حتقفلو الموضوع من كتر جرجرتي .. بس يلا البارت الاول حالاااا ..

روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة



إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#2

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

كملي يا قمر
إظهار التوقيع
توقيع : ★н̃̾ɑ̃̾ı̃̾σ̃̾ѕн̃̾ɑ̃̾★
#3

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

كملي ياقمر بالتوفيق
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#4

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

كملي ياعسل
منتظراكي حبيبتي


إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#5

رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

شخصيات هذه الحلقة :
" اتأسف على سوء جودة و الوان الصور .. المرة الجاية ان شاء الله حظبطها "
الصور دي رسمتها من زمان .. فما حدش يضحك .. هههههههههه
رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة
الاسم : بسمة محمود .. العمر : 14 سنة .. صفاتها : مرحة و ذكية و دائما متحمسة .. شخصيتها الداخلية تختلف تماما عن ما تبديه .. قوية رغم انها نحيفة و شجاعة .. شعرها دائما " منكوش و كثيف " فهي كثيرة الحركة .. لها نظريات غريبة .. شخصيتها الخارجية : وزنها : 39 .. طولها : 161 " نحيفة البنية ".. اللون المفضل : ازرق
رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

الاسم : نسمة محمود .. العمر: 14 سنة " تؤام لبسمة" صفاتها : اكثر جدية من بسمة .. شخصيتها مكشوفة .. اقل شجاعة من بسمة .. يميزها عيونها الصينية .. و هذا ما سنكتشفه اذا كانت لهم اصول صينية او لا .. ملابسها المختارة بعناية .. شعرها المسدول .. انها كما يقولون : منسجمة مع الطبيعة " شخصيتها الخارجية : وزنها : 39 .. طولها : 159 .. " نحيفة البنية ايضا ".. لونها المقضل : برتقالي

رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة
الاسم : باسم محمود .. العمر : 14 سنة " تؤام نسمة و بسمة " صفاته : يحب المخاطرة و المغامرة .. اكثر جدية من اخوته و لكنه مرح قليلا .. قوي و لكنه ضعيف بالنسبة للاولاد في نفس عمره .. و ايضا اسمن من اخوته ولكنه نحيف بالنسبة للاولاد الاخرين .. غير مبالي .. شعره و ملابسه مرتبة .. دليل على اهتمامه بشكله .. شخصيته الخارجية : وزنه : 45 .. طوله : 163 .. ايضا نحيف .. لونه المفضل :الاخضر
الاب و الام .. كأي والدين يخافون على ابنائهم و لكنهم يعطوهم كامل الحرية و لكن بشرط الا يخالف الدين ..
دخلت اشعة الشمس الذهبية غرفة الاخوة الثلاث باسم و بسمة و نسمة لتستيقظ نسمة بسبب سريرها القريب من النافذة ... قالت نسمة دعاء الاستيقاظ من النوم و هي متأكدة ان هذا اليوم سوف يكون جميلا و مليئا بالمرح على عكس البارحة ... بالرغم من ان البارحة حدثت اشياء غريبة و كلمات غير مفهومة الا ان نسمة حساسة من هذه الاشياء و هو ما تبديه شخصيتها الخارجية ...
"صباح النووور" قالتها نسمة و هي تيقظ بسمة ... ثم اكملت :"بعد اسبوع حيكون اول يوم في المدرسة و لازم النهار دة نجهز حاجتنا " و لكن ما زلت بسمة نائمة ... لذا اقتربت من بسمة و قالت: بسمة... الساعة سبعة ... يلا .
قامت بسمة و قالت لنسمة بعد ان رددت دعاء الاستيقاظ في سرها : فين الفطووور؟؟ انتي مصحياني عالفاضي من غير ما تجيبي لي الفطوور ؟؟
ردت نسمة و هي تفتش في خزانتها عن ملابس مناسبة للخروج : و من امتى و احنا بنفطر ؟؟ بس اليومين اللي فاتو كنا بنفطر عشان لليانا جت من السفر و جت تزورنا ولازم نظهر البرستييج ... الحمد لله انها راحت ... مش عارفة ايه النفاق دة ... بكره كدة ...
تذكرت بسمة ذلك فضحكت و لكنها تذكرت ايضا ما حدث البارحة فقالت لنسمة لتهدأتها : ما تفكريش فيها .. هي اللي غلطت ... بعدين امبارح في حاجات كتيرة غير مفهومة ... اه صحيح .. عارفة هي قالت كدة لييه ؟؟
قالت لها نسمة لتخفي حقيقة ما تفكر به و خاصة ان بسمة قد لاحظت ذلك :مش بفكر فيها اصلا و لا بفكر في كلام اختها... كنت بفكر في حاجة تانية .. اصلها ما تستحقش تيجي على بالي ..
قالت بسمة لمعاكسة نسمة و لاخراجها من حالتها هذه :ايوة .. ايوة ... بتفكري في الولد اللي في المدرسة ... ما تخافيش اسبوع و حتشوفيه ... الا قولي لي ... هوكان اسمو ايه ؟؟
قالت بسمة هذا الكلام فقط لتخرجها من تفكيرها ... و لكن بالطبع نسمة ظنت ان اختها تشك بها ... فخجلت و احمر وجهها لذا من انفعالها و خجلها قالت لها بكلام غيرمفهوم : ميين ... لأ ... قصدي مش عارفة ... يعني ..... اييه الكلام ده ... انا مش قليلة الادب ..
ضحكت بسمة بشكل هيستيري و قالت : دلوقتي بس اتأكدت من الموضوع دا ...ههههههههه .. انتي بتصدقي على طووول ... هههههه ... ايوة ايوة ... طماطم على خدودك... هههههه ... حروح اقول لماما ...
و لكنها لم تكمل ضحكتها لأن نسمة اخذت الوسادة و انهالت عليها بالضرب و هي تقول: حرب المخداااات ..
كانت هذه اللعبة هي لعبتهم في الطفولة لذا اشترك معهم في اللعبة باسم الذي استيقظ منذ الصباح الباكر و كان يرتب سريره ... و لكن فجأة سمعو صوت مفتاح باب غرفة الاب و الام ... فقفزو جميعا في السرير محاولين اخفاء الضحكة ... و بمجرد ان فتح الباب فغرقت بسمة في الضحك و تابعتها ضحكة نسمة و باسم ... رغم انهم لا يعرفونما سبب الضحك و لكن ضحكة بسمة الغريبة جعلتهم يضحكون بشدة ... فتساءل الاب عن سبب هذه الضحكات فردت بسمة و ما زالت تضحك : الدنيا صبح .. هههههههههه .. ليه نطينا على السرير ... ههههههههههه... احنا مش ساهرانين ...
لاحظا باسم و نسمة ذلك ... فهي ايضا من عادات الجميع ان ينامو بعد سماع صوت الباب و هو يفتح اذا كانو يسهرون او يفعلون شيئا في الوقت الغير مناسب لذا ابتسما لشعورهما بفعل الجريمة.. الا و هي لعبة "حرب المخدات " لانها تجعل الغرفة فوضى .. و غير مرتبة..
و لكن قطع كل هذا صوت الام و هي تقول: مش حتلبسو ؟؟ يلا لو ما جهزناش في اقل من نص ساعة مش حنلحئ ... النهار دة ورانا حاجات كتيييرة لازم نعملها و لازم نرجع البيت قبل آدان الضهر .
و بسرعة اخذت بسمة العباية المفتوحة و التنورة الكحلية .. بينما اخذت نسمة مثلها حتى يتشابها في كل شيء و لبس باسم بلوزة زرقاء و بنطال كحلي ..
و هكذا ذهبو جميعا لشراء الحقائب المدرسية و بالطبع اخذت نسمة و بسمة حقيبة سوداء و فيها بعض الاحمر و كانت للكتف و بالطبع اخذ باسم نفس النوع و لكن حقيبة ظهر.. ثم استأذنت نسمة امها ان تأخذ بسمة معها لشراء بعض الملابس و وافقت الام على ذلك ... و لكن في الطريق شاهدتا الاختان شخص.. فسألت بسمة اختها نسمة : مش دا ** ولا واحد تاني ؟؟
تنهدت نسمة ثم ردت : هو شبهو ... بس ما اعتقدش ... بصي ... دا في محل هدايا... و هو عمره ما بعت لحد هدية ... الا لو في حاجة مهمة ... يلا مش لازم ... خلينا نكمل طريقنا ... احنا مالنا و ماله ؟؟
بالفعل ذهبت التؤمتين و اشترو نفس الملابس قطعتين كالعادة و لكنهما ارادا ان يكون باسم مثلهم لذا احضرو له ملابس تشابه ملابسهما و لكن للاولاد بالطبع ... و عندما عادا الى مكان امهما ... لم يخبرا باسم بشيء ... فهم يريدون مفاجأته
عندما عادو الى البيت رن الهاتف فردت بسمة : آلو .. السلام عليكم ... مين معايا ؟؟ و عايز مين ؟؟و عايزو ليه ؟؟
رد المتصل : هوا انا في مكتب تحقيق ؟؟ و لا ايه الموضوع ؟؟
ابتسمت بسمة قائلة :بابا!! ..استنى شوية ...ماااااااااماااااااااا ... بابا عالتليفووووون ..
- لا.. لا..مش عايزها.
- ايوة ..ايوة .. عايز تعمل لها :هابي بيرس داي ... مفاجأة يعني؟؟
- لأ ... انتي مش فاهمة ... انا عمك مش ابوكي ..
احمر وجهها خجلا و لكنها ردت: طب استنى شوية ... ماااماا التليفون مش
ليكي ..
سكتت بسمة لثوان معدودة ثم ردت :ازيك يا عمو ياسر ... معلش اصل اصواتكو زي بعضها ... و عايز مين بقى ؟؟
- باسم ... عايز اقول لباسم حاجة
- باااااااسم ... تيليفوون ..
و بعد ثواني جاء باسم ليرد بينما ذهبت بسمة لنسمة لتقول لها ما حدث و هي تضحك على استعجالها الخاطئ .. و بالطبع لم تكن المرة الاولى التي تخطئ بسمة بسبب استعجالها فدفتر حياتها مليء بالاخطاء المشابهة ... و لكن في كل مرة تضحك و تقول لاختها لترفه عن نفسها ... لان ليس من عادات بسمة ان تخفي امرا على نسمة .. على عكس باسم الذي تخفي عنه بعض الامور ... لاسباب تجهلها بسمة نفسها و لكن ربما لان نسمة فتاة اما باسم فتى ... و هكذا و بعد ثوان سمعو أذان الظهر ... و بعد ان رددوه قامو ليصلو جماعة ... و بعد ان انتهو من الصلاة و عاد باسم من المسجد ... رن الهاتف ... فقامت نسمة لترد : الو.. مين معايا ؟؟
- السلام عليكم ... ممكن ...
- عمو ياسر ؟؟ هههههه ... انا مش زي بسمة ... انا عارفة انك عمو ...
- انا مش عمو يا نسمة ... اسمعيني كويس ... اطلعو دلوقتي من البيت ...
انا في الطريق ... روحو محطة القطار دلوقتي ...
- بابا ؟؟ ليه ؟؟ازاي ؟؟ عايز ماما ؟؟ نطلع ؟؟ حنسافر ؟؟مش فاااهمة !!
و لكن للاسف فقد انتهت المكالمة ..
الام : مين يا نسمة ؟؟
ردت نسمة و على وجهها ملامح الجدية : بابا ... قومو البسو حالا...
كان باسم جاهز لانه كان عائدا من المسجد فقامت الام و الاختان ليلبسو بسرعة... و بعد ان جهز الجميع قالت نسمة : ماما ... بسرعة لازم نروح لمحطة القطار ...بابا برضو حيروح هناك ...
استغرب الجميع و لكن ما دام كان ذلك امرا من الاب ... فيجب فعله على الفور... و بعد وقت ... وصلو الى محطة القطار ... و اتصلو على الاب لمعرفة مكانه ...فرد عليهم و ذهبو للمكان المحدد ... و عندما وجدو الاب ... فقال لهم انهم سوف يسافرون لان اخاه ياسر اتصل به و قال له ان حالة اباه سيئة ... فقرر الاب ان يذهبو جميعا لرؤية الجد ... و بعد قليل ركب الجميع القطار الذاهب لمكان بيت الجد ... و بعد ادعية كثيرة للجد وصلو الى تلك القرية ...
قال الاب : خلينا ناخد تاكسي ... عشان مش حنقدر نمشي ... اصل البيت بعيد جدا ...
و بالفعل بعد دقائق و صلو لبيت الجد ... و لكنهم لم يجدو احد ... فقال باسم : اكيد مش حيكونو هنا ... اكيد في المستشفى ... مش كدة ؟؟
فرد الاب بأسى : لا ... في القرية هنا المستشفى بعيدة .. بس في دكتور و هواللي بيجي البيت ... و كمان بابا وماما عمرهم ما دخلونا او دخلو مستشفى ... بس مش عارف هما فين ؟؟
ردت الام : ممكن غيرو بيتهم ... مش كانو بيفكرو في الموضوع دة من زمان ؟؟
الاب : لا ... كانو بيفكرو بس ما لقوش بيت اكبر او احسن من دة ...
سكت محمود قليلا ثم قال : افتكرت حاجة ... بسمة ...انتي اللي رديتي على عمك ؟؟ قال لك حاجة عن بابا ؟؟
بسمة : لأ ... اسال باسم
باسم : بالعكس دا كان فرحان و شكلو مش عارف اي حاجة ..
الاب : نسمة و باسم روحو المستشفى ... روحو بالتاكسي ... اما الباقي يرجع معايا.
نسمة : و نعمل ايه لما نوصل ؟؟
الاب : اسألو عن جدكم ... ممكن يكون هناك .
و بالفعل ... فقد ذهبا نسمة و باسم الى المستشفى اما الباقي فعادو بالقطار ليذهبو الى منزل العم ...
عند نسمة و باسم :
نسمة : عارف فين المستشفى ؟؟
- لأ ... خلينا نستنى و ناخد تاكسي ...
- لأ ... انا عارفة المستشفى فين ... و المنطقة دي ما اعتقدش انو التاكسي بيجي هنا التكاسي ممكن يوصلو لهنا بس مش بيعدو على المنطقة دي ... تعالى معايا
و بالفعل ذهبا الى المستشفى ... و لكنهم سيستغرقو وقتا طويلا لان المنزل بعيد قليلا عن المستشفى ... و بالرغم انهم في قرية ... الا انها متحضرة قليلا عن باقي القرى ... لذا فلنترك الاخوين قليلا لنعرف ماذا حدث لباقي العائلة
و مايزالون ينتظرون القطار
بسمة : حصل ايه ؟؟ ليه لازم نرجع ؟؟ معقولة يكونو راحو عندنا عشان يدخلو المستشفى ؟؟
رد الاب و هو يفكر في هذه المشكلة و اين ربما يكونو قد ذهبو : اللي اتصل علي كان اخوي و هو اللي قال لي انو بابا تعبان و عرفت انو اتصل عليكم لما نسمة ردت علي و افتكرتني عمكم ... المهم دلوقتي انو نروح بسرعة لبيت ياسر و نسأله ... و الا ممكن يكون حد تاني اتصل و قال الكلام دة ... بس اكيد اللي اتصل بيكم كان ياسر عشان صوتي و صوتو يشبهو بعض ..
بسمة : و لو كان حد تاني ... من هو اللي اتصل عليك ؟؟ ممكن يكون عمو ياسر و ..
صمتت بسمة قليلا و على وجهها ابتسامة نصر ثم اكملت : استنو شوية انا حروح عند باسم و نسمة ... خليكو هنا... انا ئربت اعرف جدو فين
الام : رايحة عندهم لييه ؟؟ و لو القطار وصل نعمل ايه ؟؟
بسمة : خليكو هنا لسا باقي ع القطار كتير ... حروح وارجع بسرعة ..
ماذا ستفعل ... و لماذا لم تكمل جملتها ... و ماذا استنتجت ... و ماذا ستقول لاخوتها ... و لماذا ذهبت ؟؟ اسئلة كثيرة تدور في مخيلة الوالدين و هما يشاهدان ابنتهما تذهب بعيدا عنهم ... و لا يدرون اذا كانت ستذهب الى اخويها حقا ام انها تكذب ... و اذا تأخرت و جاء القطار ... هل يذهبون ويتركونها ... ام ينتظرون هنا ؟؟ وهل يجب عليهما ايقافها ام انها كبرت و تستطيع الاعتماد على نفسها ؟؟ لكن هل حقا عرفت مكانه ام انها مجرد افكار ... و لكن بالرغم من طيشانها و مزاحها و طفوليتها الا انها ذكية ... ذكية جدا ... رغم ان من مظهرها لا تبدو انها ذكية بل تبدو انها لم تنتهي من الابتدائية رغم انها ستنهي الاعدادية... و لكن الاهم من ذلك ؟؟ فالاب و الام يريدون معرفة نتائج عقلها ... و هي ايضا... تريد ان تتأكد ... فربما استنتاجاتها تكون خاطئة ... بسبب استعجالها
لنترك الابوين في تفكيرهما و لنذهب الى الاخوين ... ولكن يبدو انهم سيستغرقون وقتا ... فها هم لا يزالون في طريقهم ... و لان الطريق طويل ... فبدأت نسمة بسؤال لباسم :
- باسم ...
- اممم ... قولي
- هو عمو قال لك ايه ؟؟
- و لا حاجة ... بس سألني عن احوالنا و لو كنا عايزين نزورو و نلعب معاه زي ما كنا بنعمل من زمان و كدا يعني ... و فضلنا نهزر ... بس
- مش قصدي .. سألك عن حاجة لها دعوة لماما او بابا او جدو ... او اي شخص في العيلة الكريمة ؟؟
- امممم... سيبيني افكر شوية ... ايوة افتكرت ...بس جبنا سيرة عن عيد ميلاد بابا ... انو بعد بكرة ... فكان بيسألني لو كنت عارف حنعمل لبابا حفلة او مفاجأة و لا مش حنعمل ... ايوة صحيح ... حنعمل و لا لأ ؟؟
تفاجأت نسمة من كلام باسم ... و لكنها ردت بعد ثواني من الصدمة : اوكي ... اممم ... كل دة و انت بتقول و لا حاجة ... مش مهم ... مع انك قلت كل الكلام دة بس بردو رغم الصدمة مش عارفة افسر اي حاجة ..
- طيب انا دلوقتي عايز اسألك سؤال .. هو انتي بجد عارفة فين المستشفى و لا حتوهينا ... و لو عارفة مكانها ازاي عارفة المكان و بابا قال انو هم عمرهم ما راحو مستشفى ؟؟
- دا انت طلعت على نياتك اوي ... بس فيك شوية ذكاء... شكلك وارثهم مني ... ههههههه
- المهم ... ردي على سؤالي ... حالا
ردت نسمة و هي تحاول مغازلته : يا ولا انتا يا جامد ...لا لا خطييير بتحاول تخوفني و بتقول حالا ... طيب حرد على سؤالك بس لوكان في اختيارات ...
- مش لازم ... انا مش حمشي معاكي ... انتي اصلا بتتهربي من سؤالي عشان انتي مش عارفة هي فين ... مع السلامة ... حرجع البيت عشان لو جدو رجع ابقى معاه
ردت نسمة بتنهيدة : هه ... طيب ...بصراحة انا عارفة مكانه بالشبه ... اصل مرة كنت عيانة جدا لما زرت جدو و تيته ...و بعدين لما بابا عرف كدة اخدني ع المستشفى اللي هنا عشان ما كانش في وقت نرجع المدينة و نروح المستشفى ... دلوقتي ... حتيجي معايا و لا حترجع ؟؟
عندما نظرت نسمة الى وجه باسم منتظرة الاجابة ... رأته في حالة غريبة ...فقد كان غير مصدق هذا ... فاتحا فمه ... متجمد الحركة .. و فجأة ضحكت نسمة ضحكات طوييلة بسبب منظره الغريب ... فرد باسم : ايييه ؟؟ مش عارفة المكان فيين ؟؟؟ وممشياني كل الوقت دا في الطريق الغلط ؟؟ خلينا نرجع ... احسن لنا بدل ما نتوه ومانعرفش نرجع ... لو عايزة تروحي ... روحي ... عادي بس لو حسيتي انك تهتي اتصليعلى بيت جدو ... انا حرجع لبيت جدو ...اهو .. خدي الموبايل بتاعي ..
- هه .. بلاش تفلسف ... بص وراك ... شايف البيت دا... هو دا بيت جدو ... انا كل دا بستعبط عليك و كأنو بنمشي ... انا من اول الطريق و انا قاعدة الف و ادور لغاية ما جدو و تيتة يرجعو ... اكيد حيرجعو ان شاء الله... خلينا نستناهم
رد بصوت لايكاد يسمع : ليه ؟؟
ردت نسمة و هي تحاول ان تسمعه : نعم ؟؟ قلت حاجة ؟؟ علي صوتك ... مش سامعاك
رد عليها بصوت عالي و ملامح الغضب و التعب باديان على وجهه : لييييه ؟؟ كل دا قاعدين نمشي و في الاخير طلعنا ادام البيت ؟؟ بس عشان مش عارفة فين المستشفى ... اااااخ ...
- اصل انتا مش فاهم .. انا فكرت و قلت لو قلت لك انو انا مش عارفة فين المستشفى حنفضل ماشيين و ندور ع المستشفى و ممكن نتوه .. بس لو خليتك تفتكر اني عارفة فين مكان المستشفى ... حتسمع كلامي و حنفضل نمشي عند البيت و مش حنتوه .. بعدين مالك ؟؟ احنا ما مشيناش كتير ... يعني مش لازم تعصب ..عارفة اني غلطانة ... و كان لازم نفضل عند بيت جدو و ما نروحش اي حتة تانية ... بس كويس انو احنا لسا متعبناش ... قصدي ... احنا ما مشيناش فترة طويلة ... انسى اللي حصل بقى و فكها ..
- انتي اللي مش عارفة ... انا امبارح بالليل ...بعد ما رجعت من صلاة العشاء ... تعبت جدا ... لاني رحت المسجد البعيد ... و مشيت كتير اوي
ثم اكمل بنبرة حادة و قوية : انتي عارفة ايه اللي حصل ؟؟هه .. طبعا ... انتي كنتي مع صحبتك و مش دارية بالدنيا ... قاعدين تنكتو طبعا ...بس انا ... انا ... ما عرفتش اتنفس ... و اغمى علي ... انا كدة ... جسمي ما بيتحملش المشي الكتير ... بس مش عارفين لسا ايه السبب الرئيسي ... بصراحة ... انا دلوقتي مش تعبان ... بس المشكلة دي ... بتحصل لي حتى لو انا مش تعبان ... الدكتور قال كدة ...
- هه ... نهاية يومنا احنا الاتنين مش كويسة ... ممكن عشان احنا تؤام اكيد عايز تعرف ايه اللي حصل ... بس مش دلوقتي ... يلا ... خلينا نقعد عند بابا بيت جدو ..تعالى ... البيت ادامنا اهو ... لو مش قادر تمشي ممكن نرتاح هنا شوية ... بعدين نكمل... اااخ فينك بس يا بسمة ... كنتي طلعتينا من المشكلة دي
- لا ... لازم نرجع بيتنا ... بسرعة ... لازم نلحق القطار ... ممكن يكونو بيستنونا ..
امسك باسم بيد نسمة و ركض ... ركض بسرعة ... رغم انه يعرف انه ربما يسقط في هذه الثانية مغشيا عليه ... لكن ... هو الفتى و هي الفتاة... لذلك ... سيفعل اي شيئ مقابل ان ينقذها ... نعم ... ينقذها من تفكيرها ...فبتفكيرها ربما تضيع ... و كم من مرة اخرجها من مشكلة لتدخل هي بتفكيرها هذا في مشكلة اخرى ... و هكذا ... لا يمل ... ما دام ينقذ اخته ... اما الان اذا انتظرو امام البيت ... ربما سينتظرو ساعات و ساعات ما دام الجد و الجدة ليسو في المنزل ... وهذه مشكلة اخرى و اكبر ...
ماذا يحدث ؟؟ الاخت الاخرى لا تدري اين المستشفى وبالكاد تتذكر مكان منزل جدها ... و باسم يركض باقصى سرعة ليوصل اخته الى محطة القطار ... و هو يدري ما قد يحدث له ... و نسمة ... تلك التي لن تسامح نفسها لانها السبب في ما قد يحدث لاخيها ... و ايضا خانت ثقة والديها ... فهم الان يظنون انهم في المستشفى ... و الاب و الام ... لا يدران : ايذهبا خلف بسمة ام يتركانها ... و هم لا يعرفون ما يحدث لابنهما... و الاهم من هذا و ذاك : الجد و الجدة ... ماذا يحدث لهما ... و ما اخر استنتاجات بسمة ... و اين هم ... كل هذا و العم .. هل معقولة ان يكون هو السبب ...و ماذا حدث ليومهم الفائت ... و من هي لليانا ؟؟ و هل سيكون لها دور اساسي في الرواية ؟؟ هذا ما سنعرفه بإذن الله .. في الحلقة القادمة
رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة
<< شفتو حتى بسمة بتترجاكو تعلقو .. ما تخيبوش املها بقى .. ههههههه
اتمنى انكم قد استمتعتم بها .. و الى اللقاء ..
بس كنت عايزة 3 حاجات من القارئين ..
رأيكم في : التنسيق : حجم الخط و الفراغ بين السطور عشان تشوفو كويس ..
رأيكم في : القصة " حلوة , وحشة , مثيرة , بايخة , تقليدية ...... "
و آآآخر حاجة .. اللي عايزة تتابع القصة تكتب متابعة ان شاء الله .. عشان ابعت لها البارت الجاي ان شاء الله
رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#6

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

جميلة جداً يامبدعة
منتظرة الباقي ياقمر


إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#7

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

استمرى يا قمر
إظهار التوقيع
توقيع : ندى ام
#8

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

حلو ياقمر سلمت اناملك
بانتظار التكمله

إظهار التوقيع
توقيع : درة مكنونة
#9

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

حاضر يا قمراات ..
ان شاء الله حبعت لكم اللينك بتاع البارت الجاي ..

اسعدتوني

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#10

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

ررروعه انت والله فنانه وكملي مستنينك

إظهار التوقيع
توقيع : النور الساطع
#11

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

تسلمي لي يا قمراية ..
ان شاء الله حكمل بكرة ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#12

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

رائع حبيبتى فى انتظارك دايما ومتنسيش تبعتى الرابط
إظهار التوقيع
توقيع : هبه شلبي
#13

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

روووووووووعه كملي وانا متابعه
إظهار التوقيع
توقيع : بنوته رقيقه
#14

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

شكرا جميعا يا قمرات ..
ان شاء الله حبعت لكم الرابط لما انزل البارت التاني ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#15

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

راااااااااااااااائع
إظهار التوقيع
توقيع : هبة الرحمان2
#16

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

قريت جزء ولى عوده ان شاء الله
ومتنسيش الرابط

#17

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحوراء25
قريت جزء ولى عوده ان شاء الله
ومتنسيش الرابط
حاضر يا قمرر ..
ان شاء الله حبعت لك الرابط

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#18

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبة الرحمان2
راااااااااااااااائع
انت الاروع يا عسسل ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#19

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنوته رقيقه
روووووووووعه كملي وانا متابعه
شكرا لك نورتيني ..
ان شاء الله حبعت لك الرابط ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#20

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ♥زهرة الربيع♥
كملي يا قمر
شكرا يا قمر ع التشجييع

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#21

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

حلووووووووووه اوي كملي يا زوزو دانتي طلعتي جااااامده
إظهار التوقيع
توقيع : عندما تعشق الشوكولاته
#22

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

رررررررررروعه حبيبتي
في التنسيق والخط وفي كل حاجه
في انتظارك يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : راوناالحديثي
#23

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عندما تعشق الشوكولاته
حلووووووووووه اوي كملي يا زوزو دانتي طلعتي جااااامده
شكرا يا قمر .. انت اللي جامدة يا عسسل ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#24

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راوناالحديثي
رررررررررروعه حبيبتي
في التنسيق والخط وفي كل حاجه
في انتظارك يا قمر
شكرا لك حبيبتي .. فرحاانة لانها عجبتك

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#25

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

تسلمي شي جميل وقصة جميلة كأنها من الواقع كملي كلنا حنشجعك ونكون معاكي ربنا يوفقك حبيبتي
إظهار التوقيع
توقيع : صمت الورود
#26

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

شكرا لكم جميعا يا بناات ..
معليش انا مسافرة و حرجع يوم السبت ان شاء الله .. و مفيش نت هناك .. ان شاء الله لما ارجع حعوضكم ..
شكرا

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#27

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

كل حاجة عجبتني والتنسيق والخط والرواية حتى الاسئلة اللي في اخر الرواية حلوة جداااا انا متابعة اكيد
إظهار التوقيع
توقيع : زونا2
#28

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة
إظهار التوقيع
توقيع : الملكة نفرتيتي
#29

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

جمييييل اوى تسلمى يا قمر
كملى كملى

إظهار التوقيع
توقيع : SHARMOON
#30

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

يلا لي منزلتيش احنا عايزين نعرف الي هيحصل لنسمه وبسمه وباسم
عدا ثلاث ايام ؟؟؟؟؟؟؟
انا زعلاااااااااانه

إظهار التوقيع
توقيع : النور الساطع
#31

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

روووعة حبيبتي
ومتابعة معاكي ان شاء الله

#32

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

شكرا لكم كلكم ..
بجد فرحااانة بكل التشجيعات دي ..
اسفة فعلا اني اتاخرت بس زي ما قلت انا كنت مسافرة ..
بكرة ان شاء الله ححط لكم بارتين ..
و اتاسف مرة تانية ع التأخير ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#33

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

حلوة يا زوزو انا عايزة اكملها
#34

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

حااضر يا عسوولات ..
ثواني و اكون نزلت البارت التاني و التالت ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#35

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

البارت التاني ..

لا يوجد شخصيات جديدة

و هكذا ... ظل باسم يركض و هو تارة ينتظر لحظة وقوعه ... و تارة يفكر في انه سينجح ... لا يدري ... هل ما يفعله صحيح ؟؟ هل سينجح في الوصول ... و لكن فجأة ... احس بأن هناك من اصطدم بأخته .. فتركت يده ... نظر الى نسمة ليرى اخته الاخرى بسمة فوقها ...

قال باسم و هو يلهث بشدة : هه هه .. بتعملي ايه هنا ... فين بابا و ماما... القطار جه ؟؟

قامت الاختان من الارض و هو ينفضان ملابسهما ... لذا قالت بسمة :اخيراشفتكم ... الحمد لله .. بابا و ماما لسا في المحطة و القطار بقاله نص ساعة ...بسرعة تعالو معايا لبيت جدو ..

رد باسم : اييه ... مش قادر ... هه هه ... خلونا نرجع لبابا و ماما ... اصل...اصل احنا .. لازم ....

لم يكمل باسم جملته بل وقع ارضا مغشيا عليه ... صرخت بسمة من هول ما رأت... و لكن نسمة لم تصرخ ... بل صدمت ... و هي تفكر ... لماذا ... لماذا يكون باسم هو ضحية مشكلتي ... ماذا افعل ... لا استطيع حمله ... لكن .. هل نعود الى والدينا كما قال ... ام اذهب الى بيت جدي كما قالت بسمة ... لا بد ان اتخذ قراري الان ...حسنا

- نروح لبيت جدو ...

لم تنتبه بسمة لما قالته نسمة... بل فتحت قميص اخيها ليتنفس ... ارادت ان تسعفه ... و لكن وضعت نسمة يدها تحت رقبته و الاخرى عند ساقه و حاولت ان تحمله ... تريد ان تاخذه لبيت الجد ... لانها فكرت و قالت انها اذا حملته لابيها و امها سينتظرون حتى يأتي القطار و ثانيا ان المحطة ابعد من البيت ... ثم في البيت يمكنهم ان يسعفوه افضل من ان يسعفوه بالقرب من دخان القطارات و الهواء الملوث ... حاولت ... و حاولت ان تحمله و بسمة لا تعرف هل تساعدها ام تكمل اسعافه ... و لكنها وقفت امام نسمة و ساعدتها في حمل باسم ...

" لازم .. لازم اعملها " قالت نسمة تلك الجملة ثم اضافت " عايزة اساعده و لو مرة واحدة في حياتي " ... بدأت دموعها تنزل و هي تحاول هي و اختها ان يوصلوه للمنزل بعد ان حملوه ...

قالت بسمة : اهم حاجة انه نشجعه... انا قرأت انو حتى المغمى عليه بيسمع في عقله الباطن ... يلا ... ما تعيطيش ...باسم حيبقى سعيد اكتر لوما عيطيش ... لازم نوديه البيت ... انا شفت المفتاح معاه... في الجيب الشمال ... شوفي عندك ..

توقفت دموعها ... بل اصبحت اكثر جدية ... و شعرت بان اي شيء يريد ايقافها عن مساعدة اخاها ... سيصبح " في خبركان "حتى لو لم يجدو مفتاح المنزل ... ستحاول و تفكر في وسيلة اخرى ... حتى لو كانت تكسير الباب ... ففي المرات الالف الفائتة ... لم يتوقف شيء امام باسم حتى يمنعه من مساعدتها في محنها ... و عندما وصلو ... بالطبع كانو متعبين ... و لكن ذلك لم يمنعهم من اسعاف اخاهم ... ثم وضعوه ارضا حتى يستطيعو اخراج المفتاح من جيبه و لكن باسم بدأ يستعيد وعيه ... فقالت نسمة : الحمد لله ... خلونا ندخل نرتاح شوية ... هات المفتاح من فضلك يا باسم .

و لكن فجأة تذكرت بسمة شيء ...شيئا مهما فقالت : لأ ... عيب ... قصدي ... بابا و ماما بيستنونا و لازم نرجع لهم.

قالت نسمة :فيكي ايه ... شكلك كدة مخبية حاجة ...

ردت بسمة بتنهيدة : هه ..دلوقتي بابا و ماما بيستنوني .. انا عرفت فين جدو و عرفت كل حاجة ... روحي دلوقتي بسررررعة و ناديهم عشان يعرفو هما فين جدو و تيتة ... يلا لو سمحتي

وافقت نسمة على ذلك ... فذهبت لتصل لهم قبل ان يصل القطار .. فركضت بسرعة ... و هي تفكر في قدرتها على الوصول قبل ان يذهب القطار... و لكنهم على الاقل تأخرو في ان يوصلو باسم الى البيت و ذلك على الاقل اخذ منهم 15 دقيقة ... فهل تستطيع ان تصل قبل الموعد ... اي في اقل من ربع ساعة ؟؟



عند باسم و بسمة

باسم : ايه اخر استنتاجاتك ؟؟ انتي فعلا عرفتي و لا مش عارفة هما فين ؟؟

ابتسمت بسمة ابتسامة خبيثة تحمل معنى النصر و قالت : طبعا عرفت ... فاكرني ايه ؟؟ انا شارلوك هولمز العيلة

ثم اقتربت بسمة من اذن باسم واكملت : و على فكرة .. مش بعيد انهم يكونو بيسمعونا دلوقتي من ورا الباب

فتح باسم فمه و عينه وهو غيرمصدق كلام اخته ... فأكملت بسمة بعد ان عادت لمكانها : خلينا نستنى بابا و ماما عشان ييجو ... بعدين ابقى اقول لكم ...

وقف باسم و قال : انا لازم اروح ورا نسمة ... ممكن تروح معاهم وتنسى انو لازم تناديهم ...

امسكت بسمة بذراعه و قالت : لأ... لو رحت محدش حيعرف انت فين ... وممكن يحصل لك اللي حصل لك من شوية ... خلينا نستنى

تنهد باسم و هو يتمنى من كل قلبه ان تعود نسمة مع والديه بسرعة ... فجلس على الارض و قال متسائلا : طيب مش ندخل احنا بقى و لا نفضل زي الشحاتين ؟؟

ردت بسمة على جوابه : لأ ...خلينا برة ... لو دخلنا ممكن مايعرفوش احنا فين ..

و في نصف الطريق ... عند نسمة

نظرت نسمة الى ساعتها ... لقد مرت خمس دقائق و هي تركض ... نظرت امامها و لكنها نظرت متأخرة ... فقد اصطدمت في شجرة طويلة ... وقفت نسمة ... لم تكمل وقفتها ... بل اكملت ركضها مما جعلها تسقط مرة اخرى ... و لكنها هذه المرة وقعت على الاسفلت .. وقفت للمرة الثانية و لكنها رأت بعض الالوان الحمراء ... لم تهتم ... و لكن رأسها كان يؤلمها جدا ... فوضعت يدها على مكان الالم ... لتجد رأسها تنزف الدماء الكثيرة .. لم تهتم ايضا بل اكملت طريقها ... و ها هي تقترب من المحطة ... و لكنها و للاسف رأت القطار يتحرك ... لم يكن القطار بل كان نهاية القطار ... مازلت تكمل ركضها ... و هي تبكي .. دموعها التي تتطاير في الهواء ... بسبب رأسها الذي يؤلمها ... و لكنها ايضا تأخرت ...فأسرعت ربما تلحق القطار و هي في حالة مزرية ... دماء في مقدمة رأسها ... الم كبير... دموع تملئ وجهها ... اباها و امها ذهبا جلست على الارض و هي ما زالت تبكي بحرقة ...وضعت طرحتها البيضاء على مكان الدم ... فتحول لون الابيض الى احمر... احست بيد على كتفها ... تفاجأت .. فرأت اشخاص كثيرة لا تدري اي منهم ... و لكن احدهم حملها لغرفة الاسعافات الاولية ... لم ترى من كان ... فتاة ام فتى ... لان دموعها اخفت ملامح الشخص ... فقدم لها ذلك الشخص منديل ورقي ... فمسحت دموعها ... فرأت فتاة... في نفس عمرها تقريبا ... على ما يبدو انها تعمل هنا

قالت نسمة للفتاة : شكرا ...انتي اللي حطيتي لي الشاش صح ؟؟

استغربت الفتاة من تصرف نسمة... ربما كانت المرة الاولى التي يشكرها احد ما ... فالكل هنا عصبي ... و لا يرضى احد بعملها متذمرا منها و من ضعفها كفتاة ... فردت الفتاة : ايوة انا ... انتي مش من هنا صح ؟؟

فقالت نسمة : ايوة .. صح ...

ابتسمت نسمة و اكملت : اممم ...شغلك حلو ... قصدي يعني انك ربطيها كويس ... ممكن اسألك سؤال

- اتفضلي ...

- شفتي بابا و ماما

- اييه ؟؟

- قصدي ...

فتحت نسمة حقيبتها و اخرجت من المحفظة صورة لعائلتها ... و اضافت : دوول ... شفتيهم بيدخلو القطار ؟؟

- ايوة ... فهمتك دلوقتي ... انتي فاتك القطار ...صح ؟؟

- اممم ... ممكن تقولي كدة ..

- مافيش مشكلة بس ...

نظرت الفتاة الى النافذة فرأت اناس مجتمعون يريدون معرفة ماذا يحدث لنسمة ... فذهبت الى النافذة و فتحتها ثم قالت : اييييه ... كل واحد يروح شغله ... في سينما هنا ؟؟ روحو دلوقتي ..

ضحكت نسمة بسبب انفعال الفتاة المفاجئ ... لكن الفتاة اكملت حديثها مع نسمة قائلة : ممكن تروحي كمان ساعة ...اصل كل ساعة تقريبا بيجي القطار ... ايه رأيك ؟؟

فكرت قليلا ثم اجابت : امممم... لأ .. حروح لبيت جدي ...مع السلامة يا .. مش مهم ... و شكرا جزيلا

خرجت نسمة من الغرفة ... و بدأت دمعة .. اما فرحة او حزن ..



عند بيت الجد

قال باسم : قولي لي الحل بقى

ردت بسمة و هي تعاند : لأ ...مش حقول لك ... بس عايزة اسألك سؤال ... عشان اتأكدت من حلولي .. هو عمو سألك عن بابا ؟؟

بالفعل ... فقد سأل العم عن الاب و لكن باسم كان يريد ان يعاند أخته فأجاب : لا ... ما تكلمناش عن بابا خالص

تفاجأت بسمة .. اذا فاستنتاجاتها خاطئة .. لكنها ردت بمرح : يا للهول .. بجد ؟؟

رد باسم بابتسامة خبيثة : ايوة... قصدي لأ ... مش حقول لك الا لو قلتي لي ... ارجوكيييي

فأجابت بخبث اكبر: و انا مش حقول لك .. ممكن يكون خطأ ... انا مش حقول لك الا لو قلت لي

فرد باسم ليغيظها اكثر : و انا مش حقول لك الا لو قلتي لي ... كدة كل واحد بيعتمد على التاني ... الا لو حد يتنازل للتاني ..

فرد الاثنين في نفس الوقت :اللي هو انتا ..

فضحك الاثنان على بعضها ...فكما قال باسم : كل واحد بيعتمد على التاني ...

لذا قرر باسم ان يتنازل قائلا : خلاص ... حكبرعقلي ... مش زي بعض النااس ...

كان يقصد نسمة بالطبع فردت نسمة: طيب قول ... يا كبير العقل انتا ..

اجاب باسم على سؤالها قائلا :ايوة ... اتكلمنا عن عيد ميلاد بابا ... اللي هو بعد بكرة .. يلا جاوبي بقى على سؤالي ..

ابتسمت بمكر ... الان تاكدت من استنتاجاتها ... و لكن تذكرت ما عليها فعله .. اي الاجابة على سؤاله .. فردت لتتهرب من سؤاله : اممم ... عارف نسمة دلوقتي فين ... قصدي ممكن تكون روحت معاهم... و ممكن يكون القطار فاتها ... يا ترى انتي فين ؟؟

ها هي بسمة .. تشك في حلولها .. و هناك نسمة .. هل وجدت والديها ؟؟ يبدو انها حزينة على مغادرتهم .. و الاهم من هذا و ذاك .. اين الجد .. و هل استنتاجات نسمة صحيحة ام انها افكار خاطئة ؟؟ و من هو المتصل ؟؟ اسئلة كثيرة تدور في اذهاننا و اذهان ابطالنا .. ستنكشف معظمها .. و ستجر بعضهم اسئلة اخرى .. تابعوني و سنعلم الكثير ..

شكرا للمتابعات .. و اسفة فعلا ع التأخير ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#36

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

تابعي حلوه
#37

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

معلش .. اسسفة اويي ع التأخير دا ..
بس بجد ما كنتش بإيدي ..
انا عارفة ان البنات التانية بدأو في روايتهم و خلصوها و بدأو في واحدة تانية و انا لسا .. بس ان شاء الله كمان شوية ححط بارت ..

و يا رب ينال اعجابكم ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#38

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

الشخصيات الجديدة :
الاسم : ياسر يوسف .. العمر : 28 .. الصفات : يعتبره الاخوة الثلاثة مضحك .. لون بشرته سمراء اكثر من باقي افراد العائلة .. كسول في عمله .. غير متزوج .. خطيبته تسمى سمر .. دائم المشاكل مع اخوه محمود .. شخصيته الخارجية وزنه : 120 .. طوله : 173 .. بنيته رياضية .. لونه المفضل: اسود مع احمر

الاسم : دلال يوسف .. العمر : 25 .. الصفات : حازمة .. لا تقبل المزاح.. في طفولتها كانت الفتاة الشرسة في صفها .. و كانت دائما في مشاكل .. ولكن بعد ان كبرت اصبحت اقل شراسة .. تعمل الان في دوام جزئي في صالون .. تهتم بجمالها رغم ماتبديه شخصيتها .. شخصيتها الخارجية .. وزنها: 86 .. طولها : 169 .. اقرب للبدانة و الالوان المفضلة : جميع الالوان الداكنة


ملخص ما سبق :

فتحت نسمة حقيبتها و اخرجت من المحفظة صورة لعائلتها ... و اضافت : دوول ... شفتيهم بيدخلو القطار ؟؟

- ايوة ... فهمتك دلوقتي ... انتي فاتك القطار ...صح ؟؟

- اممم ... ممكن تقولي كدة ..

- مافيش مشكلة بس .. ممكن تروحي كمان ساعة ...اصل كل ساعة تقريبا بيجي القطار ... ايه رأيك ؟؟

فكرت قليلا ثم اجابت : امممم... لأ .. حروح لبيت جدي ...مع السلامة يا .. مش مهم ... و شكرا جزيلا

خرجت نسمة من الغرفة ... و بدأت دمعة .. اما فرحة او حزن ..


اجاب باسم على سؤالها قائلا :ايوة ... اتكلمنا عن عيد ميلاد بابا ... اللي هو بعد بكرة .. يلا جاوبي بقى على سؤالي ..

ابتسمت بمكر ... الان تاكدت من استنتاجاتها ... و لكن تذكرت ما عليها فعله .. اي الاجابة على سؤاله .. فردت لتتهرب من سؤاله : اممم ... عارف نسمة دلوقتي فين ... قصدي ممكن تكون روحت معاهم... و ممكن يكون القطار فاتها ... يا ترى انتي فين ؟؟

.........

البارت الثالث ..

عرف باسم بأنها لن تقول له ...لذا وقف باسم ... و بدأ يمشي

امسكت بسمة ذراعه للمرة الثانية و قالت : رايح فين ؟؟ مش ناقصين مشاكل النهار دة

رد عليها بهدوء : رايح لناس لما يوعدو ما بيخلفوش وعدهم

استنتجت بسمة بأنه يقصدها فقالت: مش حتلاقيهم ... و لو لاقتهم ابقى سلملي عليهم ..

لم يهتم باسم بكلام اخته ... بل اكمل طريقه ... و هو لا يدري الى اين يذهب ... و بعد ان بدأ يتلاشى من نظر بسمة...
بدأت هي بدون ملاحظته تمشي خلفه ... ثم قالت : بابا و ماما روحو يا باسم ...ما تتعبش نفسك

بالرغم من انها قالتها بصوت عادي الا انه سمعها ... بسبب الهدوء التام ... فعاد اليها قائلا : ازاي عرفتي ... بابا و ماما لسا هنا .. انا عارف

ضحكت بسمة بهدوء و ردت : انا حسيت كدة ... و بعدين وقت القطار فات ... يعني شكلو نسمة ما لحقتش القطار .. ريح نفسك ..

رد باسم و هو يعود الى البيت : لا و الله .. انا عارف انهم مش حيسيبونا هنا .. و كمان احنا مش معانا حد كبير و لامعانا حتى فلوس عشان نرجع ... مستحيييل ... قولي لي بجد ... انتي قلت لهم يرجعو ؟؟

ابتسمت بسمة وقالت : هه .. طلعت ذكي ... طيب فكر معايا ... لو قلت لهم يرجعو ... ازاي حقول لهم الحل ... و لا يعرفو من فين اني عرفت كل حاجة ... ما زال الامل موجود في انك تطلع ذكي زي اختك بسمة .. احم احم ..

ابتسم باسم ابتسامة نصر .. فقد ظن انها ستقول له .. و لكن لا فائدة من بسمة ..

و في ذلك الوقت بعد الامتار كثيرة ... عند محطة القطار .. تحديدا امام باب غرفة الاسعافات ..

رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

خرجت نسمة .. و فجأة شاهدت على كرسي الانتظار .. والديها لم تتوقع انها تراهم ..

و فجأة احسا محمود و هدى بشخص ما خلفها ..ادارا وجههما ليرى ابنتهم الصغيرة .. لم تكن بسمة ... بل نسمة ..

قالت نسمة : اخيييرا شفتكم ..بسمة بتستناكم عند بيت جدو ..

سأل الاب نسمة بعد ان سمع كلمة " بيت جدو " : لقيتوهم ؟؟ قصدي بابا و ماما ؟؟

ردت نسمة بأسى : اممم ... لأ ..بس بسمة بتقول انها عارفة فين هم .. خلونا نروح عندهم ..

قاما الاب و الام ليمشيان في طريق بيت الجد .. رغم بعد المسافة ... الا انهم احسو بأن الطريق قد قصر جدا ..ربما بسبب ان بسمة قد عرفت مكانهم .. فهذا يحفزهم اكثر و اكثر .. الجميع متحفز لرؤية الجد و الجدة .. باسم يريد معرفة الحل .. و الاب و الام و نسمة ... و اكثرهم بسمة ... التي تريد التأكد من حلها ... فكم تحب هذه اللحظة المنتظرة ... لحظة الفوز ..
و في تلك اللحظة المنتظرة ...لكن عند بسمة ..

ردت بسمة : هه .. خلاص حقول لك حاجة بسيطة عشان ابقى وفيت بوعدي .. عايز اقول لك ايه ..

فكر باسم ثم قال : اممم .. ازاي عرفتي انهم في البيت ؟؟ خصوصا انو احنا دخلنا البيت و ما لقيناش حد ..

اجابت بسمة و الابتسامة على وجهها : بس كدة ؟؟ دا اسهل حاجة .. بس جاوب على سؤالي و حتعرف الحل .. احنا لما دخلنا .. عرفنا انهم مش موجودين عشان الانوار كانت مقفولة .. و لا ما لقيناش حد ؟؟

ابتسمت بسمة ابتسامة تحدي .. وفجأة استوعب باسم الامر ..فقد ظنو بأنهم غير موجودين من النظرة الاولى .. اي من اغلاق الاضواء فقال : عرفت دلوقتي .. بس دا ما يكفيش انك تعرفي مكانهم و ليه عملو كدة .. قصدي ما يكفيش انك تعرفي الحل النهائي ..

ردت بسمة : انت سألتني سؤال بسيط و انا جاوبت عليه .. في حاجات تانية اكتر .. بس انت طلبت السؤال دا .. انت سألت سؤال و انا جاوبت عليه .

لمح باسم اباه .. فقال : خلاص فهمت كل حاجة .. و انت حتقولي كل حاجة كمان اقل من خمس دقايق ..

التفتت بسمة فرأتهم ايضا فقالت : اخيرا .. عايزة اتاكد من كل حاجة بقى .. اصل اسخف حاجة لو كل الاحداث دي حصلت و الاستنتاج طلع غلط .. دا لو طلع غلط .. حموت عمو ياسر

استغرب باسم .. فالعم ياسر ليس له دخل بالموضوع .. و لكنه سيعرف السبب بعد دقائق قليلة ..

و اخيرا .. وصل الاب و الام ونسمة .. و الابتسامة على وجههم بسبب معرفة بسمة الحل ..

" فين هم ؟؟ " كانت اول جملة قالتها الام لبسمة .. فابتسمت بسمة و ردت : مش لما اقول لكم كل حاجة الاول ؟؟

فوافق الجميع على ذلك .. فبدأت بسمة : خلينا نسترجع كل حاجة حصلت النهار دة .. حقول لكم اللي حصل لي و اللي حصللكم من نظرة خارجية .. في بداية اليوم .. لما رحت مع نسمة للمحل ..

قاطعها باسم متسائلا : ايش دخل كل دة .. عايزينك تقولي بسرعة ..

فقال الاب : استنى يا باسم ..ما تقاطعش اختك .. كملي يا بسمة ..

اكملت بسمة بعد ان طلب الاب منها ذلك : و احنا رايحين المحل شفنا .. عمو ياسر .. كان في محل الهدايا .. لو كنتي فاكرة يا نسمة .. و طبعا بعد شوية حنعرف ليه دخل المحل .. و اشترى هدية لمين.. و بعد ما رجعنا .. اتصل عمو ياسر و سأل باسم لو كنا حنعمل حفلة لعيد ميلاد بابا.. و بعد ما خلصت المكالمة ..اتصل بـبابا .. و قال له انه جدو تعبان و لازم يروح عنده .. بس جدو ما كنش تعبان .. الحكاية باختصار : جدو و عمو و تيتة و ممكن عمتو دلال .. عملو التمثيلية دي عشان .. عيد ميلاد بابا .. كانت كل دا مفاجأة ..

استغرب الجميع فأكملت بسمة : خلونا دلوقتي ندخل البيت ..

و بمجرد ان فتحت بسمة باب المنزل .. وجدو الجد و الجدة مع العم و العمة (كما قالت بسمة ) كانو حول "كيكة" بمناسبة عيد ميلاد الاب ..

و لكن الغريب ان بعد كل هذا ..لم يعطي الاب اهتماما كبيرا لهم بل دخل غرفته عندما كان صغيرا و رمى نفسه على سريره .. الذي ظل كما هو .. رغم استعمال العمة دلال لهذه الغرفة ..

استغرب الجميع و لكن العم ياسر قال : هه .. هو دا اخويا .. محمود

سكت الجميع و لكن العم اضاف : يلا .. كل واحد على اوضته .. و بكرة ان شاء الله نكمل الحفلة ..

استغرب الجميع و اكثرهم بسمة .. و لكن العمة ذهبت خلف ابيها الذي ذهب هو ايضا لغرفته ..

و هناك داخل غرفة الجد ..

قالت العمة : بكرة ان شاء الله حيبقى احسن ..

مرت بسمة على غرفة الجد و لكنها سمعت العمة تقول : خد الدوا و بكرة ابقى اشتري لك دوا تاني ..

استغربت بسمة .. اذا .. بالفعل الجد كان مريض .. و لكنها سرعان ما تذكرت انه كبير في السن .. اذا كعادة كبار السن.. التعب ملازم لهم ..

و لكن بالفعل لم تكن بسمة تعرف شيئ بخصوص مرض الجد .. و لكنها سمعت العمة تقول : محمود بقى لا يطاق .. هو عارف انك تعبان و فوق كل دة .. انه احنا عملنا له حفلة و حضرتك ما كنتش قادر تقف .. دخل اوضته و كأنه مش عارف اي حاجة ..
مش حيتغير .. بالرغم انه اتجوز و خلف و بناته كبرو .. هو دا محمود .

رد الجد على دلال : ردة فعله شبه طبيعية .. اكيد عرف انو احنا جايبين الكيكة دي لمصلحة .. و انتي عارفة كويس انا بتكلم
عن ايه

استغربت بسمة اكثر .. اذا هناك اشياء مجهولة اكثر... حاولت بسمة التفكير في اشياء غير هذه .. فهي ربما تكون مشاكل
قد حدثت منذ زمن .. كان تريد و تود ان تعرف اصل المشكلة و ماذا يحدث .. فكلنا عائلة واحدة في النهاية ... فكرت في كلام
عمتها عن ابيها .. بالفعل احيانا يكون الاب غريب ... لكن .. ماذا حدث ؟؟ " خلاص .. حستعمل جاسوسي الخاص "قالتها
بسمة في داخلها ... دخلت بسمة الغرفة التي تقع امام غرفة الجد ... فوجدت عمها فقالت له بكل براءة : عمو .. عمو ...
ازيك ؟؟

رد العم ياسر و هو غير مهتم بأي شيء : نعم .. عايزة ايه ؟؟

- " هههه .. كدة يا يا عمو .. يبقى بسألك عاملايه .. و تطنشني ؟؟"

- انا كويس .. في حاجة ؟؟

- لا .. يعني .. ممكن سؤال ؟؟

- هه .. اتفضلي يا نسمة ..

- انا بسمة ..

- مش انتي برضو قولتيلي " يا بابا " ؟؟

- ههههه ... انت لسا فاكر ؟؟

- المهم .. عايزة مني ايه ؟؟

- اممم .. يعني .. ممكن اعرف ايه اللي حصل بين عمتو دلال و بابا و جدو و حضرتك ؟؟ يعني .. مش قصدي اتجسس عليكم
.. بس ليه كل واحد بيتعامل مع التاني و كأنكم مش اخوات ؟؟

- عارفة لما انتي و باسم او انتي و نسمة تتخانقو ؟؟

- احنا ؟؟ مش دايما بنتخانق .. و لا احيانا ..

- ايوة .. احنا كدة برضو .. احنا اخوات .. و عشان احنا كدة .. لازم نتخانق ..

- على فكرة انا قلت انو احنا مش بنتخانق ..

فكرت بسمة قليلا ثم قالت : ايوة ايوة .. يعني احنا تؤام و انتو اخوات .. فكل اخوات بيتخانقو بس مش لازم التؤام يتخانقو مع
بعض .. صح ؟؟

- انتي مالك النهاردة ؟؟ انتي حتطلعي محققة في المستقبل ؟؟ الصبح بتقولي لي : مين معايا ؟؟ و عايز مين ؟؟ و عمرك
كام ؟؟ و رقم بطاقتك ايه ... و دلوقتي بتسأليني اسئلة ما لهاش معنى ؟؟ انتي مالك ؟؟

- ههههههه .. خلاص خلاص .. بس اخر سؤال

- اطلعي يا بت قبل ما اديك بالجزمة على نفوخك ..

هنا لم تتمالك بسمة من الضحك .. فهي تعرف انه مرح فردت عليه : ههههه يعني ما تقوليش اتفضلي اسألي .. و تقولي
حضربك .. يبقى دا تصرف تتصرف بيه مع بنت اختك ؟؟

- بنت اختي ؟؟ اول مرة اعرف انو محمود بنت ..

- هههه .. خلاث خلاث يا عمو .. و لا تذعل .. بنت اخوك

- انتي مالك ؟؟ مال لسانك اتعوج كدة ؟؟

- ههه .. معلث اثل انا عضيتو و انا بضحك .. بث بقوة كبيرة .. و حثا (احس)انو اتخدر ..

- طيب .. و دلوقتي عايزة ايه ؟؟

- عاوذة ثؤال ..

ضغطت بسمة على لسانها ثم قالت : طيب .. الحمد لله .. التخدير راح .. بص يا عمو

- ابص فين ..

- بص علي .. يعني انتبه .. اممم .. ايوة افتكرت السؤال : فين الاوضة اللي حنام فيها ؟؟

- ايييه ؟؟ كل الحكاية قبل النوم دي عشان تقولي لي كدة .. امشي .. امشي يا بت برة .. لاحسن اديك بالشبشب

- مش كان جزمة من شوية

- ما هو من راسك الجامدة راح اتكسر ..

- اوكي ..اوكي .. مع السلامة ..

و بعد ان خرجت من غرفة عمها .. و كان باديا عليه انه يحاول الهروب من اسئلتها .. فقالت بسمة في نفسها : هه .. حتى
جاسوسي ما بيقولش حاجة ..امم اكيد في حاجة ورا الكلام دا كلو .. معقولة كل محاولاته في الهروب من اسئلتي ..و ما
فيش حاجة ؟؟ مستحيل يكون خناقة اخوات ..ااخ .. عايزة انام بقى

و نامت بالفعل في غرفة الاب على مرتبة صغيرة تكاد تكفيها ..

و بعد ساعات طويلة من النوم العميق ...

"توووت توووت .. واك واك .. توووت توووت"

كانت هذه اصوات الساعة القديمة و بالرغم من ذلك فهي تصدر اصوات قوية فاستيقظ الجميع مفزوعا و من بينهم بسمة التي
كان شعرها غير مرتب كالعادة .. نظر العم ياسر اليها و قال : ايه دا ؟؟ انتي طالعة من حرب ؟؟ سرحي شعرك .. و اديني
بيجامتي ..

رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

تذكرت بسمة انها تلبس ملابس عمها .. فهي لم تحضر ملابس نوم من بيتها ..

اجتمعت العائلة في غرفة الطعام ليفطرو ... و لكن بسمة وباسم كانا في المطبخ ليجهزا الفطور ... و بعد قليل .. رن جرس
المنزل ..

قام العم متكاسلا ليفتح ..

- اهلا .. يا عمو

- نسمة .. كنتي فين

- اااه .. صحيت ع الفجر و نزلت اتمشى

- لوحدك ؟؟

- ايوة .. عادي استأذنت من بابا

- طيب يلا الفطور جاهز

دخلا غرفة الطعام و جلسا في اماكنهم .. و بعد ان انتهو من الفطور .. ذهبت العمة لتغسل طبقها .. فتبعها ياسر و ورائهم
الاب .. فقالت بسمة هامسة لنسمة و باسم : تعالو ورايا .. خلونا نلبس عشان كمان شوية حتحصل مشكلة وحنروح ..

فرد باسم : متأكدة .. ممكن يحلو المشكلة ..

- اصلا مهما حصل مش حنفضل .. يا خي دول مش اي حد ..

- ايوة صح .. المشكلة دي قديمة جدا و لغاية دلوقتي ما حدش حلها ... معقولة ؟؟ دي مشكلة كبيرة جدا

قامو الثلاثة و نسمة تنظر الى العم و العمة و اباها بأسى و تتمنى لو تستطيع المساعدة ..

بعد قليل سمعو صرخات العم و تتبعها صرخات الاب و هم يتحدثون بطريقة غير مفهومة .. ثم قالت العمة :لأ لازم يا محمود ..
كل السنين دي ولسا ؟؟

ربما مازالت الجملة غامضة .. و لكنها الجملة المفهومة الوحيدة بين الجمل السابقة .. و بعدها دخل الاب الغرفة و ملامح
الغضب و العصبية واضحة عليه جدا ... فخرجو ليتركو اباهم في حالته هذه .. و بعد ان لبس الاب ملابسه.. نادى الام و الابناء
ليعودو الى ديارهم ... بدون ان يودعو احد .. و بعد ان وصلو الى محطة القطار .. بدأ الاب يعود الى حالته الطبيعية ..

و في الطريق للذهاب الى المنزل ..

سألت الام الاب : لسا ؟؟

- لسا ... بس اعتقد انهم بقو جادين في الموضوع .. دول ممكن ييجو لغاية البيت

همست نسمة في اذن امها : في ايه؟؟

- و لا حاجة

- كل دة و ولا حاجة ؟؟

ابتسمت الام و قالت : حقول لك بعدين .. موضوع طويل

تنهدت نسمة و ارخت ظهرها على مقعدها .. و هي تفكر في اصل الموضوع ..

و بعد ساعات .. ايقظ الاب الابناء لينزلو ..

و بعد قليل امام باب المنزل ..ذكرت نسمة امها بوعدها في القطار .. فدخلت الام غرفة الابناء .. و جلست بجانبها لتحكي لها
ما حدث من سنين

- انتي دلوقتي كبيرة و حتدخلي اول ثانوي .. يعني لازم الكلام دة ما يطلعش برة البيت .. ممكن اقوله لأخواتك لو طلبو مني ..
بس ما تروحيش المدرسة و تقولي الكلام دا لأصحابك .. اوكي ؟؟ انا عارفاك شاطرة ... و مش حتقولي لهم .. بس لازم برضو
انبهك

احست نسمة من كلام الام بأنها تعاملها كطفلة و لكنها لم تهتم و قالت :

- طبعا يا ماما .. ان شاء الله ما حدش حيعرف حاجة

- عارفة انو جدتك جايبة 11 ولد صح؟؟ من هنا بدأت المشكلة

- اييه ؟؟ دي تبقى جدة بابا ...يعني من كااام سنة ؟؟

- مش مهم الكلام دة .. بس ابوهم كان بيحب يسافر .. و عشان كدة حب يتأكد من انو ولاده يطلعو يحبو الناس و السفر ..
فكتب 23 ورقة .. و تقريبا الاوراق دي لو ..

و فجأة دخل الاب الغرفة و قال لهدى "الام" : هدى .. مش دلوقتي .. لما تكبر ..

ردت نسمة : انا كبرت و ممكن تثقو فيا .. بس عايزة اعرف ايه الموضوع اللي بتتكلمو عنه طول السنوات دي ..

فردت الام بابتسامة : حتعرفي يانسمة .. ما تستعجليش ..

- بس .. انتي عقدتي الموضوع زيادة ..

خرج الاب و خلفه الام .. ثم دخل باسم و تبعته بسمة ..

سأل باسم نسمة : في اييه ؟؟ قالت لك الحكاية ؟؟

القت نسمة نفسها على سريرها ونظرت اليه و عقلها مليء بالاسئلة : لأ .. نصها مش كلها يعني .. بس ما انصحكش
تعرفها ..

ردت بسمة : ايه يعني .. مقطع مشوق ؟؟

- لا .. قصدي مش حتفهمو حاجة .. المهم دلوقتي قومو نصلي المغرب و ننام عشان نقدر نقوم نصلي العشا ..

و بعد الانتهاء من الصلاة ..نام الجميع و عقولهم مازالت تفكر في المشكلة ..

فما هي تلك المشكلة التي دامت سنين ؟؟ و هل سيعرفون ما هي ؟؟ و هل ستنتهي كأي مشكلة اخرى ؟؟ ام انها
ستدوم لأجيال اكثر ؟؟

و هكذا انتهى هذا الجزء .. بحمد لله .. و اتأسف مرة اخرى بسبب تأخري الطويل .. و ان شاء الله حنزل بكرة البارت الجاي ..

انتقاداتكم .. و ارائكم .. و اعتقاداتكم ..

فمنكم استفيد ..

و شكرا جزيلا لكم

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#39

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

جميله جدا

وبالتوفيق يا جميل

إظهار التوقيع
توقيع : بنوته رقيقه
#40

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة تسلم ايديك ياعسل رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة
إظهار التوقيع
توقيع : الملكة نفرتيتي
#41

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

ايه الجمال ده بالتوفيق عجباني اوي الصور تسلمي
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#42

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

ينقل الموضوع لاقلام عدلات الذهبية
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#43

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

جميلة ياعسل انتظر البرت الجديد
إظهار التوقيع
توقيع : مانوlove
#44

افتراضي رد: روايتي الاولى .. اغصان الشجر اصبحت يابسة

معلش يا بنات اتاسف مرة تانية .. انا عارفة اني بدخل يوم و اروح عشرة .. بس بجد مش بايدي ..

و اتاسف مرة تانية عشان حتأخر في البارت اللي جاي .. بس عشان انا برة البيت مسافرة .. فدخولي قليل و مشاركاتي قليلة اوي ..

اتمنى ان تسامحوني فعلا ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
ديكور أشجار 2024 لا حدود للابداع ، الشجر اليابس في الديكور 2024 صفاء الحياة ديكورات ومفروشات
الأعجاز العلمى فى الشجر الأخضر الشجر الأخضر ونار الحياة ام سلمة الاعجاز العلمي
30فكرة لمنزلك من اغصان الشجر لديكور المنزل بالصور ديكورات الاغصان ملآك ولكن.. افكار وتجارب منزلية
صفات في الشجر ياليتها في البشر سوسو الامورة منوعات x منوعات - مواضيع مختلفة
فن النجت على اغصان الشجر لافالانتينا صور x صور


الساعة الآن 11:49 AM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل